Projectes

Vull aprendre de tu

Compartir i aprendre els uns dels altres

Una escola i una residència de gent gran en el mateix edifici. Un pati que els uneix. En aquest entorn de convivència es produeixen petits moments de diàleg,  jocs fortuits i somriures curiosos entre alumnes i gent gran. També entre professionals d’una i altra banda del pati. Potenciar aquestes trobades intergeneracionals i l’aprenentatge dels valors que les acompanyen, és l’objectiu principal del Vull aprendre de tu.

Com ho fem?

Amb  accions intergeneracionals recíproques

Els professionals de la residència, centre de dia i de l’escola pensen, planifiquen  i organitzen les activitats de manera conjunta. D’aquesta manera també troben noves eines pel seu respectiu treball i comparteixen les emocions.

Alumnes vers persones grans

Dins la programació escolar, en part incloses en el curriculum de l’escola.

Persones grans vers alumnes

Com una eina més per fer els Plans d’Atenció i Vida (PAV).

Un tastet d’experiències Vull Aprendre de Tu

1 2 3 4 5 6 7 8

Beneficis de les activitats intergeneracionals

Aporta una millora en la qualitat de vida de la gent gran

  • Millora l’humor i augmenta la vitalitat
  • Millora la capacitat per fer front a la malaltia física i mental
  • Incrementa el sentiment de vàlua i reconeixement personal
  • Crea oportunitats per aprendre
  • Disminueix l’aïllament
  • Retroba la importància per les pròpies experiències de vida passada.
  • Desenvolupa relacions d’amistat amb persones joves.
  • Incrementa l’autoestima i la motivació
  • Comparteix experiències
  • Desenvolupa noves habilitats socials
  • Comparteix l’ús de les noves tecnologies
  • Transmet tradicions, cultura i llenguatge
  • S’ho passa bé
  • Incrementen el sentiment de vàlua, autoestima i confiança en un mateix.
  • Incrementen el sentiment de responsabilitat cívic i social
  • Intensifiquen l’educació en els valors de la solidaritat, la tolerància, el respecte i el diàleg compartit.
  • Milloren la percepció més positiva de les persones grans
  • Disposen d’un major coneixement de la heterogeneïtat de les persones grans
  • Es proveeixen d’habilitats pràctiques
  • Milloren el resultat escolar
  • Milloren les habilitats lectores
  • Disminueixen la implicació en actes violents
  • Augmenten l’optimisme
  • Guanyen força davant la adversitat
  • Aprenen sobre la història, els orígens.
  • S’ho passen bé

Els alumnes, naturalitzen el fet de relacionar-se amb persones molt més grans i, sovint, amb deteriorament. Empatitzen.

Permet trobar noves eines als professionals, ja siguin pedagògiques com assistencials.

Per als professionals d’atenció a la gent gran

  • Els permet disposar de més recursos i suports per als que viuen a la residència  i assisteixen al centre de dia.
  • Permet fer possible que els desitjos i necessitats de cada una de les persones es facin realitat; possiblement una tasca impossible amb els recursos que socialment s’assignen a les residències per a gent gran.
  • Estableixen relacions amb alumnes, persones més joves que els poden aportar punts de vista diferents i enriquidors.
  • Reforcen la transformació de la tasca dels tècnics en suports en especial als professionals en contacte directe i constant amb les persones grans.
  • Aprenen a treballar amb altres professionals amb tasques diferents de les que es duen a terme en les residències.
  • Aprenen a donar el seu punt de vista, el més proper a la realitat de cada resident, amb l’objecte de facilitar la tasca dels professors i alumnes.
  • Créixen professional i personalment.

Per als professionals de l’àmbit educatiu

  •  Fan realitat l’acompanyament en el creixement de cada alumne, conèixer i tenir en compte les seves emocions.
  • Aprenen a utilitzar recursos de vida i del que significa la relació amb les persones grans en cada moment del seu creixement.
  • Aprenen dels punts de vista que generen les activitats intergeneracionals i com orientar-les a partir, en especial, de la valoració que en fan els alumnes.
  • Aprofundeixen en el treball en equip al cicle i amb els equips de la resta d’etapes.
  • Aprenen a treballar amb altres professionals amb formació i tasques diferents.
  • Incrementen el sentiment de vàlua, autoestima i confiança en un mateix.
  • Incrementen el sentiment de responsabilitat cívic i social
  • Intensifiquen l’educació en els valors de la solidaritat, la tolerància, el respecte i el diàleg compartit.
  • Milloren la percepció més positiva de les persones grans
  • Disposen d’un major coneixement de la heterogeneïtat de les persones grans
  • Es proveeixen d’habilitats pràctiques
  • Milloren el resultat escolar
  • Milloren les habilitats lectores
  • Disminueixen la implicació en actes violents
  • Augmenten l’optimisme
  • Guanyen força davant la adversitat
  • Aprenen sobre la història, els orígens.
  • S’ho passen bé

Els alumnes, naturalitzen el fet de relacionar-se amb persones molt més grans i, sovint, amb deteriorament. Empatitzen.

Les famílies esdevenen partícips dels beneficis dels seus familiars

  • Sensibilitza les famílies dels alumnes i de la gent gran de la casa sobre l’enriquiment humà que comporta la interacció entre diverses generacions.   
  • Tenen coneixement de cada una de les activitats entre generacions en les que participa el seu familiar resident o el seu filla o filla.
  • Comparteixen amb ells (amb el seu familiar resident o amb el seu fill o filla) les emocions que els ha provocat cada activitat i si ha contribuït al seu millor benestar i al creixement personal.
  • Participen activament, també en el cas dels voluntaris, en la preparació, organització i desenvolupament d’algunes d’aquestes activitats.
  • Contribueix  a la reconstrucció de la xarxa social
  • Desenvolupa el sentiment de comunitat
  • Afavoreix la convivència intergeneracional des de la solidaritat, la paciència i la tolerància, el respecte a formes de vida i costums diferents.
  • Incidieix en la visió social de l’envelliment, treballant els aspectes positius de fer-se gran, així com els de viure en un centre residencial.
  • Visualitza l’educació com un coneixement de la realitat, més que de continguts teòrics.
  • Possibilita la participació ciutadana en favor d’un entorn més humà, amb pau i sense exclusió.

Contribueix a la trasformació social

Desplaça cap amunt